Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Fakturering

Når et prosjekt er ferdig utført, er det på tide å fakturere kunden. I Proresult kan du opprette fakturavedlegg og fakturaer ut fra fakturagrunnlaget som er opparbeidet gjennom prosjektets løp. Du kan fakturere direkte fra fakturamodulen i Proresult, eller eksportere som ordre/faktura til diverse regnskapssystemer gjennom integrasjoner. Du kan òg laste ned fakturaen i PDF-format.

Inneholder

 

Faktura


På siden faktura kan du fakturere kunder direkte fra Proresult enten via EHF, pr. e-post eller skrive ut i PDF-format og sende manuelt til kunde.

 
 

Hvordan oppretter jeg et fakturavedlegg?


Når et prosjekt er klart til å faktureres (evt. delfaktureres) oppretter du et fakturavedlegg i Proresult ut fra fakturagrunnlaget på prosjektet. Dette gjøres under fakturering → lag fakturavedlegg:

 

Du kan alternativt gå via et prosjekt:

 

Her velger du prosjektet som skal faktureres (forhåndsutfylt om du går via prosjektet), og velger deretter hvilke fakturerbare data som skal være med på fakturaen.

Når du er ferdig å velge, trykker du OK – opprett fakturavedlegg.

Du blir deretter tatt inn i fakturavedlegget du nettopp opprettet.

 

Fakturavedlegg


 
Vi viser hvordan fakturavedlegg ser ut i Proresult, og forklarer hvilke funksjonaliteter som finnes i dem.  Vi vil også forklare hvordan du kan endre innholdet i fakturaen og i fakturalinjene, og hvordan du kan ta ut vedlegget som PDF, Excel-ark, skrive det ut eller eksportere det til eksterne regnskapssystem gjennom integrasjoner.

 

Generell oversikt


Siden består av en overskrift med vedleggsnummeret, en statusvelger oppe til høyre, et ordrehode, fakturalinjer, og diverse knapper nederst for å ta ut et ferdig fakturavedlegg.

Du har mulighet til å gjøre endringer i alle felt som inneholder tekst eller priser. Du kan også legge til eller fjerne fakturalinjer dersom du ser behov for det. Når du er fornøyd med fakturavedlegget, kan du ta det ut i det formatet som passer deg best ved å bruke knappene nederst på siden.


 

 

Redigere fakturainformasjonen


 

 

Redigere ordrelinjer


Du står fritt til å endre fakturavedlegget før fakturaen er opprettet.

 

Du kan endre utskriftsvalg ved å huke av nederst på siden.

image-20240214-122226.png

 

 

Ta ut fakturavedlegg


 
 I noen av integrasjonene vi tilbyr, vil du ha mulighet for å overføre faktura, fakturavedlegg eller fakturalinjer. Om integrasjonen er aktivert vil det komme alternativ for overføring i fakturavedlegget. Du vil også ha mulighet for å åpne fakturaen i pdf eller excel.
 

 

Hvilke informasjonsfelt som går over er avhengig av integrasjonen.

 

Feil i eksportert faktura


 
 Om du har kjørt en fakturaeksport og oppdaget at noe er feil eller mangler. Kan du endre status på fakturavedlegget for å så gjøre endringer og overføre på nytt.
 

 

Dette gjør du ved å gå inn på tidligere fakturavedlegg, finner det aktuelle fakturavedlegget og endrer status til under arbeid. Da kan du gjøre endringer for å overføre på nytt.

Eksporterte fakturaer kan slettes i regneskapsprogrammet.

 

Ufakturert

I venstremenyen i admin under “ufakturert” får du oversikt over fakturagrunnlag som ikke er fakturert ut til kunder:

 

 

Tidligere fakturavedlegg


På siden tidligere fakt.vedlegg får du oversikt over tidligere opprettede fakturavedlegg:

 

Spørsmål og svar

 

Spørsmål:

Svar:

Jeg har opprettet feil fakturagrunnlag. Kan jeg slette det?

Ja, det kan du. Bruk “Anuller dette fakturavedlegget” (markert med rødt) nederst på sida i det akuelle fakturavedlegget. Da legger timene/varene seg tilbake, og du kan opprette det på nytt.

Hvordan legger jeg inn kontonummeret kunden skal betale til?

Det legger du inn i den første fakturaen du sender. Systemet husker kontonummeret til neste gang.

Hvordan aktiverer jeg KID-nr i fakturamodulen?

Hvis dere skal begynne å fakturere med KID, må dere inngå en avtale med banken deres om å kunne bruke KID. Det er viktig at dere velger «KID Modulus 10», som vanligvis er et valg i avtaleskjemaet.

KID genereres basert på et kundenummer med 7 sifre, et fakturanummer med 7 sifre og 1 kontrollsiffer, totalt 15 sifre i KID-nummeret.

Når avtalen med banken er på plass, gir dere oss beskjed, så kan vi aktivere det i kontoen deres.

Hvor legger jeg inn EHF-informasjon?

Under faktura legger man inn info (førstegangsinformasjon) som vist på bildet under:

 

Tilleggene er borte fra ‘lage fakturavedlegg’

Har du lagt timene i et fakturavedlegg og glemt å legge til tilleggene må du anullere fakturavedlegget for at tilleggene skal blir tilgjengelig til fakturering igjen.