Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Innføring i planleggeren

Planleggingsverktøyet i Proresult gjør det mulig å velge hvem som skal jobbe på hvilket prosjekt med hvilket utstyr. Man får en god oversikt over prosjektressursene som gjør det lettere å planlegge fremtidig arbeid.

 

Inneholder

    Generelt


    Du velger selv hvor detaljert du vil planlegge: Eksempelvis kan du se de lange linjene eller planlegge hver dag i detalj. Du kan planlegge prosjektene på time-, dags- eller ukesnivå.

    • Finn ledig mannskap og utstyr

    • Få varsel om overlapp

    • Arbeiderne får varsel om hvilke prosjekter de er satt på

    • Kan knyttes mot estimat i kalkyle

    • Kunden kan få varsel når jobben er planlagt

    • Faste eller gjentakende jobber kan legges inn

    • Mange forskjellige rapporter kan hentes ut

     

    Aktivering av Planleggeren


    Planleggeren er en egen modul. Om man ikke har denne aktivert, kan man med administratorrettighet aktivere den via modul-velgeren. Denne finner du ved å klikke på Moduler i menyen til venstre. Her finner du "prosjektplanlegger" og klikker aktiver.

    Når modulen er aktivert vil brukere med Admin-tilgang finne den igjen i menyen til venstre:


     

     

    Oppsett av Planleggeren


    Når man åpner planleggeren første gang vil den være uten innhold, selv om man har aktive prosjekter, arbeidere (mannskap) eller utstyr registrert i systemet.

    Aktivering og oppretting av arbeidere (mannskap)

    Dette gjør man ved å velge "mannskap" oppe til venstre og videre klikke på +ikonet nede til venstre. Da kan man opprette Mannskap som bare skal være registrert i Planleggeren, eller man kan synkronisere fra timeregistreringen ved å klikke på Synkroniser arbeidere ifra timereg.

    Man kan og sette opp systemet slik at man automatisk synkroniserer arbeidere etter hvert som man oppretter de, da kan man klikke på de tre prikkene for Oppsett og videre sette sync nye arbeidere til planlegger til “automatisk”. Merk at denne er default avhuka for manuelt, slik at man kan ha en annen liste i Planlegger enn i Timeregistrering.


     

     

    Aktivering og oppretting av prosjekt

    Dette gjør du ved å velge prosjekt oppe til venstre og videre klikke på + ikonet nede til venstre. Da kan man opprette prosjekt ved å gi det et navn og videre velge startdato og farge. Ved sortering kan du sette et nummer som indikerer hvor i listen prosjektet ditt vil legge seg. Merk at prosjekter som ikke har aktiviteter tilknyttet seg i perioden, uansett vil ligge nederst. Det nye prosjektet du oppretter kan man også velge å opprette kun i planleggeren, men òg velge å opprette det slik at det blir tilgjengelig som et vanlig prosjekt i timeregistreringen.

    Du kan velge å synkronisere prosjekt fra timeregistreringen ved å klikke på Velg prosjekt fra timereg.


     

     

    Aktivering og oppretting av utstyr

    Dette gjør du ved velge "utstyr" oppe til venstre og videre klikke på +ikonet nede til venstre. Da kan man opprette nytt utstyr direkte fra Planleggeren. Ved "sortering" kan du sette et nummer som indikerer hvor i listen utstyret ditt vil legge seg.

    Du kan også importere utstyr både fra Maskin-registeret og Verktøy-registeret ved å velge synkroniser verktøy fra verktøy-registeret eller synkroniser maskiner fra maskin-registeret.

     

    Praktisk bruk av Planleggeren 


    Øverst i Planleggeren har du tre ulike valg for visning: Prosjekt, Mannskap og Utstyr.

     
     

    Prosjektvisning

    Står du i prosjektvisning har du oversikt over de ulike prosjektene som er opprettet og gjort tilgjengelig i planleggeren. Merk at øverst til høyre kan du endre på visningen om du vil ha visning på en viss dato, uke, mnd eller år.

    Dette gir deg full oversikt over prosjektene, og du kan fortsette planleggingen fremover i tid.

    • Klikk på dato/klokkeslett og velg det prosjektet du ønsker å planlegge på. Du kan så dra prosjektet over på markert dato/klokkeslett og du er i gang.

    • Ønsker du å planlegge over en lengre sammenhengende tidshorisont, så drar du bare prosjektet videre.

    • Ønsker du å planlegge over lengre tid, men ikke sammenhengende, så klikker du på ny dato/klokkeslett og fortsetter planleggingen.

    • Har du tilgjengeliggjort mannskap og utstyr (se avsnitt om Oppsett av Planleggeren for mer info) kan du nå dra dette inn i prosjektet. 

     

    Mannskapsvisning

    I mannskapsvisning presenteres de samme planene per medarbeider i stedet for per prosjekt. Dette gir mulighet for å planlegge og gjøre endringer på personnivå, når dette er mest hensiktsmessig.

    Trykk på nede til høyre for å legge til nye arbeidere eller synkronisere inn arbeidere fra “Admin.arbeidere” på nytt.

    Ved å trykke på arbeideren sitt navn får du opp valg for å endre navn, avdelingstilknytning, timetall per dag og eventuelt turnus-ordning. Mer info om turnus lenger nede.

     

    Utstyrsvisning

    Utstyrsvisning viser planene på utstyr og maskiner. Trykk på nede til høyre for å legge inn nytt utstyr eller synkronisere fra maskin-registeret og/eller fra verktøysoversikt-modulen.

     

    Appvisning

    Arbeiderne som jobber i appen vil ikke se planleggeren i sin helhet, men etter hvert som de har fått planlagt arbeid knyttet til seg vil de se en god oversikt over sin plan:


     

    Arbeideren kan klikke direkte på aktiviteten i planen og gå inn på prosjektet og føre timer med mer.

     

    Dag / uke / måned / år

    Du kan veksle mellom å planlegge på dagsnivå, eller helt opp på års-nivå for å se de store linjene på prosjektet. Hvilken visning som passer best å planlegge i vil avhenge litt av størrelsen på jobben som planlegges.

    Innstillinger og handlinger


    Den sorte linjen øverst i Planleggeren gir deg en del valg for innstillinger. I tillegg til å velge visning på enten prosjekt, mannskap eller utstyr, kan du også endre visningsvalg helt til høyre. Her kan du velge å se de store linjene (år, måned) eller du kan velge mer detaljert visning ned på uke eller dag/dato. Disse visningene kan til en hver tid endres.

    Andre innstillinger og handlinger du kan utføre her:

    Oppsett:

    • Std timetall: Her settes standard timetall for arbeiderne hver dag.

    • Std. start-klokkeslett: Som standard settes ikke klokkeslett på planlegginger automatisk. Dette kan gi mer effektiv planlegging om stort sett planlegger hele dager. Alternativt kan standarden her angis til samme som er standard fra-klokkeslett på innstillingene i timeregistreringen.

    • Dagsvisning: Selv om arbeid på lørdager og søndager kan forekomme, anbefales det at arbeidsuken utgjør standarden i dagsplanen. Dette gir best mulig oversikt og effektivitet ved planlegging over flere uker. Ved behov kan planer for lørdag og søndag legges inn separat i kalenderens dagsvisning.

    • Ledig mannskap: Her kan du velge om tilgjengelig mannskap skal vises i høyre del av prosjektoversikten.

    • Her kan du velge om tilgjengelig utstyr skal vises i høyre del av prosjektoversikten.

    • Vise kommende planer i app: Her kan du styre om arbeiderne skal se kommende planer i appen sin, hvor de er planlagt på et prosjekt. Merk at dersom du haker av for JA her, så har du også noen underpunkt hvor du kan justere dette ytterligere.

      • Avgrenset til: definer hvor langt frem skal arbeideren kan se sitt planlagte arbeid i appen.

      • Vise ant. timer på oversikten: Haker du av for JA her vil arbeideren kunne se hvor mange timer som er planlagt på en hver dag.

      • Bruk arbeidsart fra planlegger til timereg: Haker du av for JA her vil arbeideren få opp definert arbeidsart automatisk når han/hun skal føre timene sine.

    • Std. ved nytt prosjekt: Når du oppretter nytt prosjekt fra planleggeren, kan du hake av om prosjektet bare skal opprettes i planlegger eller om det i tillegg skal opprettes som et vanlig prosjekt for timeregistrering. Valget her vil bli standard.

    • Sync nye arbeidere til planlegger: Nye arbeidere som opprettes under Admin. arbeidere, overføres automatisk til mannskapsdelen i planleggeren. Dersom en arbeider deaktiveres, fjernes vedkommende også fra planleggeren, forutsatt at det ikke ligger inne fremtidige planlagte jobber.

    • Vise fraværsprosjekt: Haker du av for JA her, vil fraværsprosjekt være tilgjengelig i visningen på prosjektsiden i planleggeren.

    • Vise prosjektnummer

    • Planlegg personens std. maskin automatisk: Om du haker av for JA her, og drar en person inn på en jobb følger automatisk standard maskin med. Tilsvarende om du drar maskinen inn, så følger arbeideren med. Haker du av for NEI her, vil du måtte velge dette manuelt.

    • Utvide jobb i årsvisning

    • Prosjektnummer KUN planlegger: Angir startnummeret i nummerserien for prosjekter som opprettes kun i planleggeren. Dette nummeret bør ikke overlappe med prosjektnumrene som benyttes ellers i systemet.

     

    Rapportvisning

    Klikk på «rapportvisning» for å få en strukturert oversikt over planlagt arbeid i ett spesifikt prosjekt eller på alle prosjekter. Her har du også mulighet til å skrive ut rapporten ved behov.

     

    Skriv ut denne

    Du kan skrive ut planleggervisningen som den vises på skjermen. Husk å skru på det som heter “bakgrunnsgrafikk” for mest mulig nøyaktig utskrift.

     

    Logg varsling

    Dette valget tar deg videre til sendingslogg i Proresult og viser en oversikt over alle utsendinger fra e-post eller SMS til arbeiderne fra planleggeren.

     

    Logg sletting

     

    All sletting som utføres i planleggeren – enten det gjelder full sletting eller reduksjon av varighet ved justering av kantene på planer – blir loggført, slik at du enkelt kan se tidspunkt og bruker for hver enkelt sletting. Denne funksjonen leder deg til systemloggen med filtrering på kun planlegger-aktiviteter. Merk at kun slettinger blir loggført, ikke øvrige endringer.

     

     

    Vise/skjule summeringer

    Du kan enkelt få en fullstendig oversikt over planlagt arbeid per prosjekt eller tilgjengelig arbeidskraft ved å klikke på ikonet «vise/skjule summeringer».
     

     

    Nederst i planleggeren vil du da se hva du har planlagt/ledig alt etter hvilken summering du velger:


     

     

    Dagens plan på startsiden i Admin


     

    På startsiden i Admin finner du et dashbord-element for «dagens plan». Dette er koblet mot planleggeren, og når det aktiveres får du full oversikt over alt arbeid som er planlagt per dagens dato. 


     

    Oversikt over dagens jobber fra planleggeren

     

    Vise oppgaver i Planlegger


     
    Proresult tilbyr en egen modul kalt «Oppgaver». I Admin kan du opprette oppgaver og tildele disse til individuelle arbeidere. Oppgavene vil deretter vises direkte i planleggeren.

     

     

    Turnus


     

    Mannskap-delen har du mulighet for å definere pr arbeider om de skal ha turnus. Det ligger inne et definert sett med vanlige turnusordninger, som da inneholder både timetall pr. dag og det antall dager som arbeidsperioden varer og deretter fri-perioden.

    Etter at turnus er valgt så MÅ det settes hva som er startuke for turnus-løpet på den enkelte. Dette settes altså for den uken som arbeideren skal begynne arbeidsperioden i turnusen og så repeteres turnusperioden deretter.

    image-20240606-083809.png

    Når dette er gjort, vil det da når du drar denne personen inn på en jobb i prosjektdelen av planleggeren, så blir han automatisk lagt til med rett friperiode ift turnus og turnusen sitt definerte antall timer pr. dag:

    image-20240606-083942.png




    Spørsmål og svar

     

    Spørsmål

    Svar

    Det er ingen arbeidere i “ledig mannskap”?

    Første gang du tar i bruk planleggeren må du på inn på “Mannskap”-visning og trykke på pluss-ikonet nede til venstre og trykke “Synkroniser”. Du kan skru på automatisk synkronisering under “Oppsett”.

    Når du etter dette klikker på en jobb eller markerer en eller flere dager i kalenderen, så skal det komme opp “Ledig mannskap” ihht hvem som er ledig for de valgte dagene.

    Kan flere benytte planleggeren samtidig?

    Ja, alle som har Admin- eller Planleggeradmin-rollene kan bruke planleggeren samtidig. Men det er verdt å merke at du ikke ser planleggingen som en annen bruker gjør før skjermbildet oppdateres. Det er derfor mulige feilsituasjoner, fks. når du prøver å endre en plan som en annen akkurat har slettet. Dette er vanligvis ikke noe stort problem i praksis, så lenge man er klar over hverandre og vet hvem som skal planlegge hva.