Opprett og administrer prosjekt
I denne artikkelen viser vi hvordan du oppretter og administrerer prosjekter for ditt firma.
Inneholder
- Endre prosjektnummer
- Opprette prosjekt i app
- Opprette underprosjekt
- Flytte prosjekt eller prosjektserie
- Hvordan avslutte prosjekt
- Fargekoder på prosjekt
- Deaktivere føring på prosjekt som har underprosjekt
- Tildele prosjekt til de ansatte
- Funksjoner i prosjektmenyen
Endre prosjektnummer
Dette kan endres i Admin ved å åpne det aktuelle prosjektet og legge inn ønsket, ledig prosjektnummer.

Du sette opp egendefinert nummerserie på prosjekt. Dette gjøres under Oppsett → innstillinger → prosjekt:

Opprette prosjekt i appen
Du kan opprette nye prosjekter direkte i appen, forutsatt at du har nødvendige rettigheter.
Øverst over prosjektlisten finner du knappen "nytt prosjekt"

Merk at dette er en innstilling som kan styres via Admin arbeidere:

Opprette underprosjekt
Før du kan opprette underprosjekt, må innstillingen være aktivert under oppsett → innstillinger → prosjekt i Admin:

Når dette er gjort kan du opprette underprosjekt via et ønsket prosjekt.
Det ligger et eget valg i høyremenyen når du er inne på et prosjekt:

Flytte prosjekt eller prosjektserie
Du kan flytte prosjekt ved å definere hvilket hovedprosjekt det skal ligge under. For å gjøre dette går du inn på Admin, finner prosjektet det gjelder, og velger hvilket prosjekt som skal være overordnet:

Da vil prosjektet du har flyttet legge seg under det overordnede prosjektet- merk at om det er et prosjekt med underprosjekter vil disse følge med.
Hvordan avslutte et prosjekt
Avslutta prosjekt vil legge seg som skjult i prosjektlisten:

Du kan når som helst vise avsluttede prosjekter ved å merke av for "vis avslutta" øverst i prosjektlisten, og om ønskelig åpne disse igjen.

Fargekoder på prosjekt
-
Svart: Fastprisprosjekt
-
Blå: Regningsarbeid, faktureres etter medgått tid
-
Grå: Internt prosjekt
-
Gul: Prosjekt uten tildelte ansatte
-
Rød: Prosjektet er ferdigmeldt og avsluttet

Du kan lese mer om prosjektstatus her: Prosjektstatus
Deaktivere føring på et hovedprosjekt som har underprosjekt
For å deaktivere føring på et hovedprosjekt med underprosjekter, går du inn på hovedprosjektet i Admin. I menyen til høyre kan du legge til underprosjekt via + underprosjekt.
Når underprosjekt er opprettet, kan du krysse av for "deaktiver føring på hovedprosjekt". Dette gjør at ansatte må føre timer på et av underprosjektene.

Dersom du vil fortsette å føre på hovedprosjektet er det bare å huke den av igjen. Da er det mulig å føre på hovedprosjektet i tillegg til underprosjekt. Fordelen med å ha underprosjekt er mer kontroll på større prosjekt. Der du vil vite hvor mange timer som blir brukt på de ulike underprosjektene.
Hvordan tildele prosjekt til de ansatte
Dette gjøres i admin under det aktuelle prosjektet. I prosjektmenyen finner du nederst en liste over alle de ansatte - her kan du huke av for hvilke ansatte som skal kunne føre timer på prosjektet:

- Om en ansatt ikke er tildelt et prosjekt vil det ikke dukke opp i app-delen. Da vil ikke den ansatte kunne føre timer på prosjektet.
- Her kan du også legge til om det er noen som skal kunne godkjenne timene som blir ført på prosjektet. Dette gjelder spesifikt for prosjektet du er inne på.
Funksjoner i prosjektmenyen:
- Fast pris: om det er fastpris på prosjektet legges prisen inn her.

- Estimert timetall for prosjektet: her kan du angi hvor mange timer som er forventet brukt på prosjektet.

-
Prosjekt-arbeidsart: her kan du definere ulike arbeidsarter for prosjektet og tildele et forventet antall timer til hver. Dette gir god oversikt over ressursbruk etter hvert som timer blir registrert på de ulike arbeidsartene.

-
Du kan også angi et normalt antall timer for prosjektet, enten per uke, måned eller år, noe som er spesielt nyttig for faste oppdrag.

- Kunde: Her kan du koble en spesifikk kunde til prosjektet (kunden må først være registrert under oppsett → kunder). Du har også mulighet til å gi kunden innsikt i prosjektdetaljer, ved å sende eller endre kunde-tilgang til prosjektet. Velg hvilke opplysninger kunden skal ha tilgang til, og kunden mottar en lenke der prosjektdetaljene oppdateres fortløpende i takt med nye registreringer.

-
I prosjektmenyen kan du opprette prosjektet i planleggeren om denne blir brukt. Dette gjøres ved å trykke på knappen “opprett i planlegger”.

-
Arbeidsstedets adresse: Når du registrerer en adresse på prosjektet, vil gårds- og bruksnummer samt kommunenummer automatisk fylles ut. Systemet genererer da også en funksjon for kartoppslag, slik at ansatte enkelt kan finne riktig sted via søk i appen.

-
Åpen innmelding av avvik/RUH: denne funksjonen åpner for å registrere avvik/RUH uten å ha bruker i systemet. Avvik kan registreres av alle som har fått linken. Genererer en QR kode som kan scannes.

-
Sikker jobbanalyse: om du huker av for dette må de ansatte fylle ut en SJA før de kan gjøre registreringer på prosjektet.

-
Angi standard verdier: her kan du sette standard verdier for prosjektet - dette vil kun gjelde for prosjektet du er inne på.

-
Overstyre tilleggspris/timetype: Med disse funksjonene kan du justere prosjektets tilleggssatser og timetyper direkte. Ved fakturering vil det være de spesifiserte prisene på prosjektet som benyttes.
